Sen i odpoczynek. Dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu?

Nie mam czasu na sen! Praca, ciągła praca i realizacja planów, często jest dla niektórych ważniejsza niż zwyczajny odpoczynek. Pomyśl tylko, kiedy ostatnio udało się Tobie wyspać, nie biorąc przy tym urlopu w pracy. Zastanów się jak wygląda codzienny rytuał snu. Jeżeli tak jak ja, jesteś mamą, to dobrze wiesz z doświadczenia, że ucięcie drzemki podczas czytania bajek na dobranoc, kończy się tym, że śpisz w łóżku dziecka, czasem nawet w „opakowaniu”. A więc, nie ma mowy o zdrowym i spokojnym śnie, nie ma mowy o relaksie i odpoczynku. Jakie są nasze najczęstsze błędy? Co robimy źle, że jesteśmy zmęczone, niewyspane i zestresowane? Czy da się to zmienić? Zaraz się przekonamy.

Czym jest sen dla naszego organizmu?

Sen to nic innego jak czas na odpoczynek od krążącym po głowie myśli, oraz od aktywności fizycznej. Sen jest niczym reset dla naszego organizmu, można też porównać do „aktualizacji systemu” naszego ciała. Czy wiesz, że przeciętny człowiek pozbawiony snu aż 3-4 dni, mógłby umrzeć?! Straszne, ale prawdziwe.

Sen to dla nas lekarstwo, sen to regeneracja i ładowanie baterii przed kolejnym dniem wyzwań i zmagań. Każdy człowiek, ma indywidualne zapotrzebowanie na lekarstwo jakim jest sen. Wszystko zależy od wieku,  ale i od intensywności życia jaki prowadzi człowiek.

Spójrzcie tylko jak długość zapotrzebowania na sen zmienia się wraz z wiekiem. Ja akurat jestem w grupie „dorosłych”, a więc zalecana dawka snu to od 7 do 9 godz. na dobę. Jednak bardzo rzadko się zdarza, żeby spać taką liczbę godzin.

Ale czy tak jest w rzeczywistości?

 

Rekomendowana długość snu[*]
wiek zalecana ilość snu na dobę (godz.) dopuszczalna ilość snu na dobę
noworodek 0-3 m-ce 14-17 11-19
niemowlę 4-11 m-cy 12-15 10-18
małe dziecko 1-2 lata 11-14 9-16
przedszkolak 3-5 lat 10-13 8-14
dziecko w wieku szkolnym 6-13 lat 9-11 7-12
nastolatek 14-17 lat 8-10 7-11
młody dorosły 18-25 lat 7-9 6-11
dorosły 26-64 lata 7-9 6-10
osoba starsza +65 lat 7-8 5-9

W moim przypadku, sen to coś czego wciąż mi brakuje. Jednak jest w tym jeszcze coś innego niż typ charakteru. Patrząc na swój organizm mogę powiedzieć, że jestem typem sowy, a nie skowronka. Dlaczego tak myślę? Spójrz tylko poniżej po czym to poznać!

Jak zostało napisane na łamach focus.pl w artykule : „Skowronek czy sowa? Wewnętrzny zegar wpływa na całe nasze życie, nawet na skłonność do używek”

Można to ocenić na podstawie typowych godzin snu w dni wolne, gdy możemy samodzielnie zadecydować, kiedy idziemy spać, a rano budzimy się spontanicznie (czyli bez budzika) – wyjaśnia dr Konrad Jankowski z UW. Skowronki śpią między 23 a 7 rano (lub wcześniej), a sowy – między 2 a 10 (lub później). W ten sposób można określić w przybliżeniu chronotyp – czyli dobowy typ aktywności. Po dokładną diagnozę na-leży udać się do specjalisty.

 Skowronki: proaktywne, energiczne, sumienne, wytrwałe, stabilne emocjonalnie, umiejące współpracować
 Sowy: inteligentne, kreatywne, ekstrawertyczne, skłonne do ryzyka, impulsywne

skowronek czy sowa

I teraz wszystko jasne. Jednak zdaje sobie sprawę, że indywidualne predyspozycje do czasu pracy, nie są jedyną przyczyną braku snu, a raczej braku dobrego snu. Odpowiedzią na to jest stres oraz wszechobecna presja, o której w bardzo interesujący sposób pisze Eliza na swoim blogu Fashionelka.pl Fashionelka.pl Fashionelka.pl

Jak nie dać się stresowi i presji otoczenia?

Moja odpowiedź, na dzień dzisiejszy to „nie wiem”. Otoczenie wpływa na nas każdego dnia. Osoby wśród, których przebywamy dodają nam powera, bądź rozładowują nasze baterie na max`a. Odbierają nam energie, chęć do życia, a przede wszystkim zmniejszają nasza wartość, samoocenę oraz demotywują. Ja od dawna wiem, że chcę przebywać z tą pierwszą grupą osób, wśród ludzi, którzy dodają mi skrzydeł, dodają chęci do działania i czasem powiedzą coś miłego. Z takimi osobami należy spędzać, każdy dzień by nie dać się otaczającemu nas stresowi.

Znajomy wciąż mi powtarza słowa Jim`a Rohn` a –  amerykańskiego pisarza i  mówcy motywacyjnego, który powiedział, żejesteśmy wypadkową sumą 5 osób, z którymi najczęściej przebywamy”.

Poddaj przez chwile refleksji to zdanie. Widzisz te osoby? A teraz zobacz siebie? Jakkolwiek jest to dla Ciebie zaskakujące i niewygodne, przyznaj, że tak właśnie jest… (otoczenie ma znaczenie)

Jednak jak to zrobić? Jak dokonywać wyborów, jak reagować na pewne sytuacje, jak się nie poddawać?

Co jest jeszcze ważne do podkreślenia w kwestii skowronka bądź sowy? We wspomnianym powyżej artykule na Łamach focus.pl można przeczytać: „Rytm snu i aktywności jest najbardziej widocznym przejawem biologicznego zegara, ale rządzi wieloma funkcjami organizmu: od trawienia po temperaturę ciała, a nawet inteligencję i kreatywność. Jeśli żyjemy wbrew temu zegarowi, nie tylko chodzimy ciągle niewyspani i przygnębieni, ale też istnieje większe ryzyko, że zaczniemy pić i palić, a może nawet mieć problemy ze zdrowiem psychicznym. Trudniej będzie zostać orłem w szkole. I w pracy także, niestety.

Sposoby na dobry sen

Prawda jest tak, że każdy ma swój własny i unikatowy system. Musimy samodzielnie na własnej skórze przekonać się, co jest dla nas dobre i co dodaje nam energii. Ja w ostatnim czasie więcej poświęcam na czytanie książek, słuchanie motywacyjnych audiobook`ów oraz spędzam czas z pozytywnymi ludźmi.

Sen to naprawdę najlepsze rozwiązanie, jednak podstawą dobrego samopoczucia i odpoczynku są otaczający nas ludzie. Czasem można wspomóc się również suplementami, które w korzystny sposób wpływają na nasz organizm. Czasem  nie wystarczą czynniki zewnętrzne, by czuć się dobrze. Niezbędne są często czynniki wewnętrzne, prawidłowo stymulujące nasze ciało.

Ja mogę się pochwalić kolekcją suplementów od Duolife. Podjęłam wyzwanie w walce o zdrowie, rok 2018 to #zdrowyrok. (LINK do produktów)

 

Polecam poczytać:

https://myduolife.com/link/f312117c5c3238b5

Będzie mi miło gdy polubisz mnie na  images (2) bądź

zaobserwujesz mój profil na   images (1)

 

 

 

 

 

11 thoughts on “Sen i odpoczynek. Dlaczego jest tak ważny dla naszego organizmu?”

  1. Uwielbiam temat snu. Czytałam już kilka artykułów o tej tematyce, jednak Ty dodałaś jeszcze kilka rzeczy dość przydatnych i zmusiłaś mnie wręcz do lekkich refleksji.
    Muszę Ci podziękować, ponieważ wychodzę stąd bogatsza o przydatną wiedzę. Oby było więcej takich wpisów w internecie 🙂
    Pozdrawiam 🙂

  2. Sen to nie tylko to. Sen pozwala na utrwalenie śladów pamięciowych i wyczyszczenie pamięci operacyjnej (w uproszczeniu – świadomości) w celu przygotowania ich na kolejny dzień wytężonej pracy. Pomaga też w zachowaniu tak zwanej normotymii – czyli odpowiedniego, zdrowego dla osoby poziomu nastroju rozładowując napięcia emocjonalne z całego dnia. Wiele teorii marzenia sennego sugeruje też, że sen pomaga kreatywnie rozwiązywać problemy codziennego życia. I pisze Ci to psycholog snu 😉 Posta wprost o tym jeszcze nie mam. Ale mam o interpretacji:
    https://szaman.biz/2017/12/21/jak-interpretowac-sny/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *